12 janvier 2015

Wereld-Première: De nieuwe Alfa Romeo 4C Spider voorgesteld op het Salon van Detroit 2015.

• De prestatiegerichte cockpit in open lucht van de volledig nieuwe Alfa Romeo 4C Spider en de proporties van een auto met midden-motor steunen op meer dan 100 jaar baanbrekend en functioneel Italiaans design
• Het unieke voorruitframe en de optionele 'halo', beide in koolstofvezel verwijzen naar het ultralichte zelfdragende koetswerk in koolstofvezel en de aluminium structuur van het chassis, die bijdragen tot de ongelofelijke gewicht/vermogen-verhouding en de prestaties van een ‘super car' van de 4C Spider
• Innovatieve en unieke technologische oplossingen: rechtstreeks ingespoten 1.750 cm³-motor uit aluminium met dubbele intercooler, geavanceerde turbo en dubbele variabele kleppentiming in combinatie met Alfa Romeo's verschroeiend snelle TCT-transmissie met dubbele koppeling en de Alfa DNA-knop met vier instelbare rijmodi
• Volledig nieuwe Akrapovič-uitlaat met dubbele modus dankzij twee centraal gemonteerde uitlaatpijpen met koolstofvezelrand en typische Alfa Romeo resonantieklank (pas later verkrijgbaar)
• De Alfa Romeo 4C Spider, die met de hand wordt gebouwd in Modena (Italië) combineert twee uitmuntende elementen: de prestatiegerichte technologie van Alfa Romeo en het vakmanschap van de Maserati-productie
• De nieuwe Alfa Romeo 4C Spider wordt deze zomer verkrijgbaar in Europa

Als aanvulling op de legendarische racegeschiedenis van Alfa Romeo en de opwindende ervaring van open rijden debuteert de volledig nieuwe Alfa Romeo 4C Spider met een panoramisch uitzicht, de typische uitlaatklank van Alfa Romeo en natuurlijk de essentiële sportiviteit van de bekroonde 4C Coupé: handgemaakt in Modena (Italië), baanbrekende en verleidelijke Italiaanse stijl, hypergeavanceerd zelfdragend koolstofvezelchassis geïnspireerd op Formule 1-technologie voor een uitzonderlijke gewicht/vermogen-verhouding, hoogstaande, volledig aluminium turbomotor van 1.750 cm³ met directe injectie, dubbele intercooler en variabele kleppentiming voor prestaties van een ‘super-car'.

'4C' en het erfgoed van Alfa Romeo

De naam Alfa Romeo 4C Spider verwijst terug naar de fantastische sportwagentraditie van het merk: in de jaren dertig en veertig sierden de acroniemen 8C en 6C race- en wegmodellen met krachtige acht- en zescilindermotoren. Net als de meermaals bekroonde 4C Coupé sluit de volledig nieuwe Alfa Romeo 4C Spider zich aan bij het erfgoed van die fantastische modellen. Hij zet de traditie voort met zijn innovatieve, volledig aluminium viercilinder-turbomotor van 1.750 cm³ met directe injectie, dubbele intercooler en variabele kleppentiming die een indrukwekkend vermogen van 136 pk per liter levert.
Met plaats voor twee, een panoramisch uitzicht en de soundtrack van een Italiaanse volbloedmotor en uitlaat behoren Spiders tot de meest opwindende auto-ervaringen en vertegenwoordigen ze de kern van Alfa Romeo's DNA en erfgoed.

De 4C Spider stamt rechtstreeks af van enkele van de zuiverste prestatiegerichte modellen die hun uitzonderlijke lichtheid en efficiëntie combineren met een onmiskenbare Alfa Romeo-stijl: de 8C 2900 B Touring (1938); de 1900 C52 "Flying Saucer" (1952), die een topsnelheid van ruim 230 km/u haalde, en vooral de legendarische 33 Stradale (1967) met zijn middenmotor en zijn buizenchassis in een legering van magnesium en staal, afgewerkt met een baanbrekend, functioneel en typisch Italiaans design. En nu is het de beurt aan de 4C Spider om de sensaties, de prestaties en de onvergetelijke emoties te leveren die enkel een Alfa Romeo Spider kan uitlokken.

Baanbrekende en verleidelijke Italiaanse stijl

Door de traditie van technologie, prestaties en Italiaanse stijl voort te zetten, bouwt de volledig nieuwe Alfa Romeo 4C Spider voort op een koers die het merk inzette met de 8C Competizione (2008), de 8C Spider (2009), de 4C Coupé (2014), en recenter de 4C Spider Concept, die op het 84e internationale Autosalon van Genève werd voorgesteld.

De volledig nieuwe Alfa Romeo 4C Spider, die inspiratie put uit de 33 Stradale, overstijgt de vormen van deze legendarische racewagen met midden-motor en sluit zich aan bij de traditie van de lichte sportwagens. Panelen in SMC-composiet (sheet-moulded compound) geven hem zijn verleidelijke Italiaanse design en bekleden als het ware zijn hypergeavanceerde zelfdragende koolstofvezelchassis en rechtstreeks ingespoten, volledig aluminium turbomotor van 1.750 cm³.

Het 'kloppend hart' van deze Italiaanse supersportwagen is een achterklep met drie functionele verluchtingsopeningen en een aerodynamische spoiler. Vanuit dat 'kloppend hart' vertrekken trouwens alle designelementen van de 4C: twee gespierde lijnen lopen langs de afdekking achteraan. Ze tillen het koetswerk boven de gordellijn van de cockpit voor nog meer visuele kracht en vormen de basis voor de zwarte 'halo' (als optie leverbaar in koolstofvezel). De achterkant en ronde led-achterlichten vormen een geheel met de achtervleugels voor een krachtige uitstraling en omvatten tegelijk stijlvolle grote luchtinlaten om de motor te koelen. Onderaan in de hoeken werden twee uitlaten gemonteerd die geen twijfel laten bestaan over het supersportwagenpotentieel van de 4C Spider. Als alternatief wordt de 4C Spider in een later stadium ook leverbaar met een volledig nieuwe, centraal gemonteerde Akrapovič-sportuitlaat met twee modi, geïnspireerd op die van de 4C Spider Concept.

Aan beide zijden van de nieuwe 4C Spider creëren de gesculpteerde luchtinlaten een gespierde en dynamische vorm, die op elegante wijze uitloopt in de koplampen. Zijn exotische zelfdragende koetswerk wordt in de verf gezet door een voorruitframe in koolstofvezel, dat bijdraagt tot de kracht en lichtheid en tegelijk bevestigingspunten biedt voor de verwijderbare stoffen kap of de optionele hardtop in zichtbaar koolstofvezel (pas later beschikbaar).

Prestatiegerichte cockpit

De cockpit van de volledig nieuwe Alfa Romeo 4C Spider 2015 heeft haar wortels in de racerij: ze staat volledig in het teken van rijden en omvat enkel de essentiële rijonderdelen, die op stijlvolle wijze werden geïntegreerd.

De Alfa Romeo 4C Spider omvat twee sportzetels met composietframe, standaard afgewerkt in leder, alsook een zichtbare structuur in koolstofvezel die zijn racetechnologie in de verf zet. De bestuurdersgerichte cockpit met een afgeplat lederen sportstuur met schakelpeddels en aluminium pedalen laat bovendien geen twijfel bestaan over de race-spirit van het merk. Voor een hoogwaardige uitstraling is het interieur van de Alfa Romeo 4C Spider standaard volledig overtrokken met leder en uitgerust met een unieke sierinleg in koolstofvezel. De geavanceerde technologie bereikt dan weer zijn hoogtepunt in het 7" grote DID-scherm (Driver Information Display) in kleur, dat informatie over de wagen weergeeft met vlot leesbare grafieken zodat de bestuurder zich ten volle kan concentreren op de weg of het circuit.

Nieuw in het Alfa Romeo 4C-gamma is de optionele, hoogwaardige Alpine-radio. Dit nieuwe topsysteem, dat speciaal werd ontworpen voor melomanen, laat de inzittenden genieten van een hoogwaardige geluidskwaliteit en tal van aansluitingen en media-opties, waaronder een handenvrije verbinding met Bluetooth-telefoons, Bluetooth-streaming, een USB-ingang, een iPod-interface en een cd/mp3-lezer. Bovendien biedt de Alpine-radio toegang tot HD-radio en SiriusXM Radio voor audio-uitzendingen in HD-kwaliteit.

Een levendige waaier aan kleuren, materialen en designdetails

Om het plezier van Alfa Romeo-eigenaars naar een nog hoger niveau te tillen, kunnen klanten hun keuze maken uit tal van personaliseringsopties.

Zo is de 4C Spider verkrijgbaar in zeven kleuren: Rosso Alfa, Zwart, Wit, metaalkleur Basalt Grey, drielagige lak Rosso Competizione, drielagige lak Madreperla White en het volledig nieuwe Giallo (geel).
Als aanvulling op de zeven koetswerkkleuren zijn er ook zes interieurcombinaties en twee zetelmaterialen: zwart leder met rode stiknaden, rood leder met rode stiknaden, nieuw zwart leder met Giallo stiknaden en - speciaal voor het Circuitpack - zwarte racezetels met microvezel-inleg en rode of gele stiknaden.

Voor een unieke look werd het 4C-gamma ook uitgebreid met het nieuwe leder 'Tobacco' met contrasterende zwarte stiknaden (later in het modeljaar verkrijgbaar). Deze hoogwaardige configuratie onderscheidt zich door een tweekleurige afwerking van het instrumentenbord, de deurpanelen en het stuurwiel.

Met de komst van de 4C Spider lanceert Alfa Romeo tevens vier gloednieuwe velgdesigns, waaronder de lichtmetalen velgen in maat 17 x 7,0" (vooraan) en 18 x 8,0" (achteraan) in de kleuren 'Silver' en 'Dark'. Voor nog meer stijl en prestaties zijn er ook grotere (18 x 7,0" vooraan) en bredere (19 x 8,5") velgen verkrijgbaar in de uitvoeringen 'Silver' en 'Dark Gray'. Om het geheel compleet te maken, krijgen klanten bovendien de keuze tussen vier kleuren voor de remzadels: 'Silver' (standaard) en Rood, Geel of Zwart (optie).

Midden-motor met unieke set van technologische oplossingen

Dankzij zijn lay-out met midden-motor, zijn geavanceerde technologie en zijn compacte afmetingen, geeft de volledig nieuwe Alfa Romeo 4C Spider blijk van een onovertroffen nauwkeurigheid, wendbaarheid en prestatiepotentieel. Hij haalt een topsnelheid van 256 km/u, sprint in ongeveer 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een zijdelingse versnelling van 1,1 g en een maximale vertraging van 1,25 g.

Om de ultralichte architectuur te creëren die nodig is voor maximale prestaties en een dynamische efficiëntie, keken de Alfa Romeo-ingenieurs enkel naar de Formule 1 en de meest geavanceerde supersportwagens voor toonaangevende materialen. Dat resulteerde in een zelfdragend chassis, dat volledig is gemaakt van eenzijdig voorgeïmpregneerde koolstofvezellagen die met de hand op elkaar worden gelegd voor een buitengewone stijfheid en stevigheid. Met een gewicht van 107 kg levert het bijzonder exotische zelfdragende koetswerk in koolstofvezel een geheel dat drie keer sterker en zeven keer lichter is dan staal. De competitiearchitectuur wordt bovendien aangevuld met een lichte aluminium chassisstructuur voor en achter en dito motorsteunen.

Dankzij de inherente stijfheid van het zelfdragende koetswerk konden de ingenieurs van Alfa Romeo de structurele verschillen tussen de 4C Spider en 4C Coupé tot het minimum beperken. Voor een technische look, een sterke voorruitbalk en een laag zwaartepunt beschikt de 4C Spider over een voorruitframe uit koolstofvezel, dat met lijm en bouten op het zelfdragende chassis is bevestigd. Bovendien biedt een speciaal gevormde aluminium rolbeugel (onder de zwarte of koolstofvezel 'halo') bevestigingspunten voor de nieuwe achterklep terwijl de unieke beugels bovenaan het koetswerk en de ultrasterke stalen dwarsbalk in het motorcompartiment de torsiestijfheid ten goede komen.

De Alfa Romeo-ingenieurs gebruikten nog meer hypergeavanceerde materialen door het hele koetswerk uit SMC (sheet moulded compound) te maken. Dit ultrasterke composietmateriaal met lage dichtheid is 20 procent lichter en heeft een hogere dimensionale stijfheid dan staal. De ingenieurs optimaliseerden zelfs de voorruit en zijruiten van de Alfa Romeo 4C Spider door 10% dunner glas te gebruiken om het gewicht met 15% te reduceren.
Tot slot zijn de twee sportzetels afgewerkt in een composietstructuur versterkt met koolstofvezel en glasvezel om de stevigheid en zitpositie te creëren die nodig zijn voor een sportieve rijstijl.

Hart en ziel - de rechtstreeks ingespoten, volledig aluminium turbomotor van 1.750 cm³

De motor is het 'kloppend hart' van om het even welke Alfa Romeo en in het geval van de gloednieuwe 4C Spider is dat een innovatieve motor van 1.750 cm³ met turbo, intercoooler en dubbele continu variabele kleppentiming (in- en uitlaat). Hij levert een totaal vermogen van 237 pk en een indrukwekkend specifiek vermogen van 136 pk per liter.
Om zowel op het circuit als in de stad een uitzonderlijk prestatieniveau en rijcomfort te verzekeren, doet de 1.750 cm³ kleine turbomotor een beroep op diverse baanbrekende technologieën. Om de prestaties te verhogen en tegelijk het brandstofverbruik en de emissies te drukken, kregen de inlaatkanalen van de cilinders een geoptimaliseerd design terwijl de cilindervoeringen zijn gemaakt van dun gietijzer. Door ook een elektrische thermostaat toe te voegen, kort de turbomotor zijn opwarmtijd in, met een lagere uitstoot als resultaat. Om de trillingen bij hogere motortoerentallen te beperken, beschikt de krukas van de motor over acht tegengewichten. En tot slot werden in- en uitlaatsystemen geoptimaliseerd voor de lay-out met midden-motor van de Alfa Romeo 4C Spider.

De turbo van de nieuwste generatie is uitgerust met een uitlaatspruitstuk met pulsomvormer om de drukgolven optimaal te benutten en het koppel bij lage toerentallen te verhogen. Een wastegate regelt de turbodruk en verbetert zo de efficiëntie van de motor. Met zijn geavanceerde turbotechnologie kan de Alfa Romeo 4C Spider het koppel bij lage toerentallen maximaliseren om de respons op de input van de bestuurder te verhogen door de efficiëntie van de verbranding en de snelheid van de turbine te verhogen en turbolag te elimineren. Dat vertaalt zich in een instant koppel van 350 Nm, waarvan 80% reeds bij 1.700 t/min ter beschikking staat.

Keuze uit drie uitlaatsystemen, waaronder een volledig nieuwe Akrapovič-uitlaat met twee modi

Net als de 4C Spider Concept zal het productiemodel van de gloednieuwe Alfa Romeo 4C Spider de meest veeleisende raceliefhebbers verwennen met een nieuw ontworpen Akrapovič-uitlaat met twee modi, die de typische uitlaatklank van Alfa Romeo weergeeft (pas in een later stadium beschikbaar).

Dit schitterende systeem uit titanium werd ontworpen in samenwerking met de experts van Akrapovič en bestaat uit twee centraal gemonteerde uitlaatpijpen, met computertechnologie geoptimaliseerde asymmetrische dempers met een uitlaatklep met twee modi en een verbindingspijp met resonator om bromgeluiden in het interieur te elimineren. Voor een hoogtechnologische look die het lichte design van de 4C Spider benadrukt, zijn de centrale uitlaatpijpen van Akrapovič afgewerkt met een rand in koolstofvezel.

Net als de 4C Coupé is de Alfa Romeo 4C Spider ook verkrijgbaar met het standaard uitlaatsysteem en de race-uitlaat. De optionele race-uitlaat, die een vergelijkbaar design kreeg, elimineert de demper en omvat in de plaats daarvan een uniek ontworpen asymmetrische Y-vorm na de katalysator. Voor extra stijl beschikt de race-uitlaat over twee geïntegreerde concentrische uitlaatpijpen.

Geavanceerde technologische oplossingen: Alfa TCT-transmissie met dubbele koppeling en Alfa DNA-toets maken de 4C Spider als het ware tot een extensie van de bestuurder.

De volledig aluminium turbomotor van 1.750 cm³ wordt gekoppeld aan de volledig aluminium Alfa TCT-transmissie met dubbele koppeling, die een specifieke afstelling kreeg voor de Alfa Romeo 4C Spider. Met zijn unieke softwareafstelling die zich aanpast aan de gekozen DNA-instelling geeft de Alfa TCT-transmissie in de standen 'Dynamic' en 'Race' blijk van agressievere schakelovergangen. Andere voorzieningen die deze Alfa Romeo tot een extensie van de bestuurder maken, zijn de schakelhendels met tussengasfunctie en de nauwkeurige schakelovergangen die bij volledig accelereren nauwelijks 130 milliseconden in beslag nemen.

Voor nog meer rijgcomfort in de modi 'Dynamic', 'Natural' en 'All Weather' kan de TCT-transmissie van Alfa Romeo ook een automatische modus gebruiken.

En om op elk moment het prestatieniveau van de Alfa Romeo 4C Spider te optimaliseren, is er de innovatieve DNA-toets. Met zijn vier modi, waaronder 'Race', kan de Alfa DNA-toets de afstelling van de motor, de transmissie, het elektronische Q2-differentieel en de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) optimaal aanpassen aan het niveau dat de bestuurder nodig heeft. Met een druk op de Alfa DNA-toets kan het rijgedrag van de Alfa Romeo 4C Spider worden gewijzigd in de volgende standen (in volgorde van toenemende capaciteiten):
•All Weather - ontworpen om bij slecht weer een maximale controle te verzekeren. Verzacht de reacties op de gasinput en gebruikt een speciale motor- en remsturing in functie van de rijsnelheid om slippen te voorkomen.
• Natural - combineert het comfort van een grand turismo met het soepele rijgemak van de Alfa TCT-transmissie.
• Dynamic - garandeert betere rijprestaties via een agressievere afstelling van de motor en een minder opdringerige ESC-afstelling.
• Race - De 'Race'-modus, die enkel kan worden ingeschakeld in de 'Dynamic'-stand, is de meest extreme, prestatiegerichte motor en geeft de bestuurder een maximale controle in raceomstandigheden. Het ESC-systeem en de antispinregeling (ASR) worden uitgeschakeld zodat de bestuurder de tractie kan regelen met het gaspedaal. Het elektronische Q2-differentieel van Alfa blijft actief om snel uit een bocht te accelereren.

o In de 'Race'-modus kan de 'launch control'-functie worden geactiveerd, zodat de Alfa Romeo 4C Spider in nauwelijks 4,1 seconde van 0 naar 100 km/u sprint zodra de bestuurder het rempedaal loslaat.

Ophanging afgestemd voor een optimale wegligging

De nieuwe Alfa Romeo 4C Spider gebruikt raceoplossingen om een maximale wendbaarheid en grip te verzekeren. De voorwielophanging bestaat uit boven elkaar geplaatste dubbele driehoeken voor een directe en ongefilterde feedback. Achteraan garandeert een geavanceerde MacPherson-ophanging een schitterende wegligging, zelfs bij de meest extreme manoeuvres. Zowel vooraan als achteraan is de ophanging gemaakt van aluminium en ultrasterk staal. Voor de Noord-Amerikaanse markt kreeg de Alfa Romeo 4C Spider stijvere veren, bredere dwarsstabilisatoren vooraan en achteraan en een specifieke schokdemperafstelling.

Circuitpack

Om ook in de meest extreme omstandigheden een optimaal rijgedrag te verzekeren, kan de nieuwe Alfa Romeo 4C Spider worden uitgerust met het Circuitpack. Dat omvat prestatiegerichte schokdempers met grotere dwarsstabilisatoren vooraan en achteraan, bredere, schuin geplaatste gesmede lichtmetalen velgen (18 x 7" vooraan, 19 x 8,5" achteraan) met optionele Pirelli P-Zero 'AR Racing'-banden, een prestatiegericht afgeplat stuurwiel met microvezelinleg, buitenspiegels en een instrumentenbord in koolstofvezel plus optionele prestatiegerichte zetels in zwart leder met microvezelinleg en rode of gele contrasterende stiknaden.

Onbekrachtigd sportstuur

Conform het ultralichte design en de vraag naar een maximale wendbaarheid en dito feedback, gaat de Alfa Romeo 4C Spider zonder klassieke stuurbekrachtiging door het leven. Met zijn onbekrachtigde sportstuur met een korte verhouding van 15,7:1 geeft de Alfa Romeo 4C Spider zijn bestuurder een maximaal contact met de weg. Dankzij het lage totaalgewicht van de wagen, gaat dit bovendien niet gepaard met overdreven stuurinspanningen.

Aanzienlijke remkracht - vertraging tot 1,25 g

Het remsysteem van de Alfa Romeo 4C Spider is ontwikkeld voor gebruik op circuit, waar een daadkrachtig remsysteem vereist is. Om een maximale remkracht en een vertraging van 1,25 g te verzekeren, is deze Alfa Romeo uitgerust met vier zelfventilerende geperforeerde schijven en aluminium Brembo-remmen met vier zuigers vooraan.

Uitmuntend vakmanschap uit Modena (Italië)

De Alfa Romeo 4C Spider combineert twee uitmuntende kwaliteiten: de raceprestaties en know-how van Alfa Romeo en het vakmanschap en de productie-expertise van Maserati.
Om de 4C Coupé en 4C Spider te ontwikkelen, gebruikten de ingenieurs de technische en industriële expertise van de merken Alfa Romeo en Maserati. De samenwerking tussen beide merken had betrekking op het Centro Stile van Alfa Romeo en het uitmuntende vakmanschap van de Maserati-fabriek in Modena. Bovendien plukken de Alfa Romeo 4C Coupé en 4C Spider de vruchten van de bijdragen van de Italiaanse leveranciers, die stuk voor stuk bekend staat om hun ultraperformante onderdelen.

Dit is een onderscheidend kenmerk van Alfa Romeo, een merk met een honderdjarige geschiedenis en een van de meest befaamde en populaire ambassadeurs van Italiaanse producten over de hele wereld.

Brussel, 12 januari 2015

 

dernières vidéos

recherche avancée

Recherche...

De
Pour
Recherche

Images


Download