24 juin 2015

Alfa Romeo opent de deuren van haar Historisch Museum in Arese

• Alfa Romeo viert zijn 105-jarig bestaan met de opening van zijn Historisch Museum genaamd ‘La Macchina del tempo' in Arese (Milaan, Italië) voor het publiek. Het museum is het hart van een waar ‘Brand Centre'; met een boekenwinkel, een café, een documentatiecentrum, een testcircuit, een evenementenhal en een showroom met afleverruimte van wagens voor de klanten is het de perfecte link tussen het verleden, het heden en de toekomst.

‘La Macchina del tempo - Museo storico Alfa Romeo' werd ingehuldigd op 24 juni naar aanleiding van de wereldpremière van de nieuwe Giulia en gaat open voor het grote publiek op 30 juni en zal elke dag geopend zijn - behalve op dinsdagen - van 10u00 tot 18u00 met langere openingstijden op donderdagen tot 22u00 (www.museoalfaromeo.com).

Het museum huisvest de belangrijkste mijlpalen uit de historische Alfa Romeo-collectie, een collectie die begin jaren '60 werd opgebouwd tot vandaag de dag. Het museum werd ingehuldigd in 1976 en was enkel toegankelijk voor het publiek door middel van reservatie. Door het stopzetten van de Arese-productiefabriek en het verdwijnen van de directionele rol van deze locatie werd het museum gesloten in 2009.

Als onderdeel van Alfa Romeo's globaal ‘relaunch'-plan, is het museum in Arese - een symbolische locatie in de geschiedenis van het bedrijf - een essentieel onderdeel voor de renaissance van het merk. Op het eind van 2013 werd de architect Benedetto Camerana aangewend om het museum een nieuw design te geven dat de ‘relaunch'- doelstellingen verwoorde en het gebouw bewaarde. De werken vatten aan in de zomer 2014, en in minder dan 12 maanden, verwerd het project een compleet nieuw complex dat werd mogelijk gemaakt door de medewerking van FCA Partecipazioni.

Het architecturale project is een herinterpretatie van de functionaliteit van het oorspronkelijke complex, is aangepast aan de nieuw geplande activiteiten en aan de verwachte bezoekersaantallen. Het sleutelelement in het design is de rode structuur die doorheen het volledige complex loopt: over het dak naar de bezoekersingang, door de ingang en naar het begin van de tentoonstellingsroute met de nieuwe lift als architecturale ‘eye-catcher'. Deze nieuwe architecturale aanwinst - die duidelijk kan waargenomen worden vanaf de autosnelweg, dit dankzij de opvallende "Alfa rode" koepel - is het symbool van de renaissance van het museum, een moderne toets, in een typisch voor de jaren '70 architecturale achtergrond, die de link symboliseert tussen het verleden en het heden.

De lay-out van het museum hecht belang aan het DNA van Alfa Romeo, weergegeven door een aantrekkelijke lichtinstallatie die overal verticaal in het gebouw werd geplaatst, lichten, woorden en stijlelementen die tot leven worden gebracht in een display met neerdalende structuur, dat staat voor stilistische continuïteit en technische consistentie in tijd.

De tentoonstelling omvat 69 modellen die niet alleen de ontwikkeling van het merk uitbeeleden maar eveneens de geschiedenis van de automobiel zelf. Van de allereerste A.L.F.A. auto, de 24 HP, naar de legendarische Mille Miglia-winnaars zoals de 6C 1750 Gran Sport bestuurd door Tazio Nuvolari, de 8C van koetswerkbouwer Touring en de Gran Premio 159 "Alfetta 159", de Formule 1-winnaar bestuurd door Juan Manuel Fangio; van de iconische Giulietta uit de jaren ‘50 naar de Kampioensauto 33 TT 12. De essentie van het merk berust op drie principes: Timeline (Tijdlijn) die de industriële continuïteit weergeeft, Beauty (schoonheid), die stijl met design verbindt en Speed (snelheid), de optelsom van technologie en lichtgewicht. Aan elk van deze drie principes is een verdieping gewijd in het museum.

Timeline omvat de volledige eerste verdieping, met een selectie van 19 auto's die het beste de ontwikkeling van het merk weergeven, bij elk model is een multimedia informatiepaneel voorzien. De tentoonstelling wordt aangevuld door een "interactief geheugen", een intelligent ‘tech'-station waar bezoekers eenvoudig toegang kunnen vinden tot een interactief system met meer informatie over de geschiedenis van elk model. Deze voorstelling die "Quelli dell'Alfa Romeo" wordt genoemd, verhaalt hoe een legende geboren en gevormd werd in een tijdspanne van 100 jaar dankzij het werk van duizenden mensen die meewerkten aan de groei van het bedrijf : van fabriekswerkers naar technici, testpersoneel en designers, ingenieurs en kaderleden.

Het tweede deel van de tentoonstelling, op de gelijkvloerse verdieping draait rond het thema Beauty en herbergt verschillende thematische zones. De lay-out werd ontworpen met dynamische en vloeiende lijnen die aan de stijl doet denken van de belangrijkste Italiaanse koetswerkbouwers: van de "I maestri dello stile" (De Stijlmeesters), die negen belangrijke design-voorbeelden van elke periode tot "La scuola italiana" (De Italiaanse school) weergeven, met de display van auto's vervaardigd door de koetswerkbouwer Touring onder de merknaam Superleggera in de jaren 1930 en ‘40. In het centrale gedeelte bevindt zich "Alfa Romeo nel cinema" (Alfa Romeo in de film). Dit is gevolgd door "Il Fenomeno Giulietta" (Het fenomeen Giulietta) en "Giulia: disegnata dal vento" (Giulia: getekend door de wind) met modellen die de groei van de economie en Italiaanse smaak weergeven in de periode van de jaren 1950 en '60.

Het derde onderdeel is gewijd aan Speed en rijkt over de volledige sub-gelijkvloerse verdieping. Dit is een fantastische zone waar Alfa Romeo liefhebbers de sterren uit het rijke winnaarsverleden kunnen ontmoeten : van "Nasce la leggenda" (Een legende is geboren), een spectaculaire multimedia ruimte die de sterren van epische competities tussen de twee wereldoorlogen tonen, naar het debuut in de F1-racerij, "Progetto 33" en "Le corse nel DNA" (Racing in Alfa Romeo's DNA ).

Bezoekers gaan daarna naar de "Tempio delle vittorie" (Tempel der overwinningen), een nieuwe ruimte waar foto's, geluid- en filmmateriaal de 10 grootste triomfen uit de geschiedenis van het merk presenteren. Het bezoek aan de ‘Legends' eindigt met een speelse en spectaculaire finale: de "bolle emozionali" (emotieve bubbels) gewijd aan een unieke beleving van het Alfa Romeo-universum, met 360° virtuele realiteitsbeelden en een volledige immersieve ruimte waar de bezoekers in interactieve zetels 4D-films kunnen bekijken in verband met de legendarische successen van Alfa Romeo.

Arese, 24 juni 2015.

 

dernières vidéos

recherche avancée

Recherche...

De
Pour
Recherche

Images


Download